JRG

ul. Majdańska 38/40 | 04-110 Warszawa | tel. 22 596 70 80

Specjalizacja: ratownictwo medyczne

Rys historyczny

Jednostka Ratowniczo Gaśnicza nr 8 została powołana Rozkazem nr 21/pfn/58 z dnia 24.05.1958 roku, który mówi, że „ W celu zorganizowania i przygotowania do pracy VIII-go Oddziału W.S.P. i Ośrodka Szkolenia Zawodowego przy ul. Majdańskiej, który zasięgiem swym obejmuje Dzielnice Praga Południe i Wawer przenoszę ewidencyjnie z dniem 21 maja 1958 roku kpt. Górskiego Antoniego z dotychczas zajmowanego stanowiska – na stanowisko Komendanta Oddziału VIII-go i Ośrodka Szkolenia Zawodowego”.

W momencie powstania oddział VIII był obiektem najnowszym, wyposażonym w bramy garażowe otwierane i zamykane automatycznie za pomocą elektrycznego sterownika z centrali alarmowej, specjalne pomieszczenie do mycia i suszenia węży z wyciągiem elektrycznym oraz grzejnikami parowymi i nawiewowymi. Budynek jednostki był całkowicie zradiofonizowany, wyposażony we wszystkie niezbędne urządzenia oraz posiadał duże, jasne pomieszczenia. Był to obiekt spełniający wiele funkcji – gdzie obok tych podstawowych zadań, do których powołano nową Jednostkę Ratowniczo – Gaśniczą i Ośrodek Szkolenia od 1958 roku mieściła się biblioteka Warszawskiej Straży Pożarnej.

Warto dodać, że do czasu wyposażenia JRG w sprzęt podstawowy i wozy gaśnicze interwencje na Pradze Południe i w Wawrze obejmował V-ty Oddział W.S.P. Mimo braku sprzętu i wozów od samego początku istnienia funkcjonariusze zatrudnieni w Oddziale VIII-mym brali czynny udział w manewrach. W maju 1959 roku takie ćwiczenia zorganizowane były na Terenia dzielnicy Praga Południe. W tym samym roku rejon operacyjny VIII-ki powiększono o Rembertów, Falenicę, Międzylesie i Radość. Oddział VIII rozpoczął samodzielną ochronę przydzielonego rejonu na przełomie 1958/59 roku, stopniowo uzupełniając niezbędny sprzęt oraz wozy bojowe. W 1960 roku Oddział VIII-my jako jeden z pierwszych w Warszawie został wyposażony w agregat oświetleniowy 220V z 5-cioma reflektorami o sile światła 500W każdy.

Od początku istnienia Oddziału VIII-go prężnie działał Ośrodek Szkolenia Zawodowego. W 1958 roku odbył się pierwszy kurs dochodzący dla referentów ochrony przeciwpożarowej. Ponadto Ośrodek Szkolenia Zawodowego prowadził szkolenie skoszarowane – kurs podstawowy dla strażaka zawodowego oraz kursy podoficerskie. W 1973 został ustalony regulamin organizacyjny Ośrodka Szkolenia Pożarniczego (do tego momentu był to Ośrodek Szkolenia Zawodowego). Zakres obowiązków Ośrodka pozostał niezmieniony i w dalszym ciągu kształcono tu strażaków i podoficerów PSP.

W 1961 roku wszedł w życie Rozkaz Warszawskiego Komendanta Straży Pożarnej porządkujący i wprowadzający barwy dla oznaczenia poszczególnych oddziałów W.S.P. Oddział VIII znaczono kolorem brązowym. W roku 2000 Komendant Powiatowy PSP w W-wie ustalił nowy zestaw kolorów dla poszczególnych JRG. Nowe barwy wprowadzono w celu znakowania sprzętu pożarniczego i ratowniczego. JRG 8 otrzymała kolory brązowo – zielony.

Na przełomie lat 60 i 70-tych zradiofonizowana VIII jako obiekt nowoczesny, gościł wiele delegacji zagranicznych (głównie z krajów bloku wschodniego). VIII-mka miała się czym pochwalić. Była jednostką o szerokim spektrum działania – od ochrony przeciwpożarowej przydzielonego rejonu operacyjnego do szkolenia nowo przyjętych funkcjonariuszy, jak również podoficerów. Była też jednostką, gdzie można było obejrzeć w praktyce działanie nowoczesnego wyposażenia.

W latach 80-tych JRG 8 brała czynny udział w przygotowaniach i obsłudze technicznej Międzynarodowych Zawodów Pożarniczych CTIF, które rozgrywały się na Stadionie Gwardii.

Siły i środki JRG 8 brały udział w wielu dużych akcjach ratowniczo – gaśniczych między innymi:
- 1979 r. Akcja ratownicza w Rotundzie PKO,
- 1980 r. Katastrofa samolotu na Okęciu,
- 1985 r. Pożar Teatru Narodowego,
- 1988 r. Katastrofa samolotu PLL lot
– IŁ-a 62,
- 1988 r. cześć załogi z JRG 8 brała udział w akcji ratowniczej po trzęsieniu ziemi w Armenii w mieście SPITAK.
- 1992 r. Pożar kompleksu leśnego Kuźnia Raciborska
- 1997 r. Akcja ratowniczo-gaśnicza po wybuchu gazu na stacji „AUTO GAZ” przy ulicy Płowieckiej,
- 2010 r. Pożary lasów w Rosji

W 1992 roku VIII-mka jako pierwsza jednostka dostała w pełni wyposażony lekki samochód ratownictwa technicznego na bazie VW.

Przez ostatnie lata wygląd JRG-8 uległ dużym zmianom. Z pomieszczeń magazynowych i akumulatorowni powstały gabinet dowódcy, zastępcy i sekretariat. Powstał również magazyn sprzętu medycznego. Strażacy sukcesywnie sami wyremontowali sale sypialne, garaż, hol, korytarz, punkt alarmowy, stołówkę i toalety.

W czerwcu 2000 roku Komendant Wojewódzki powołał Rozkazem 28/2000 Mazowiecką Brygadę Odwodową. JRG – 8 weszła w skład Specjalistycznej Grupy Wojewódzkiego Odwodu Operacyjnego jako Grupa Ratownictwa Medycznego „WARSZAWA-8” . Od tamtego czasu nasi strażacy doskonalą swoje umiejętności w tej dziedzinie. Dowództwo jednostki ukończyło studia podyplomowe w Akademii Medycznej na Wydziale Medycyny Ratunkowej. W marcu 2008 roku rozkazem Mazowieckiego Komendanta Wojewódzkiego powstała Sekcja Ratownictwa Medycznego „WARSZAWA-8” Przez te lata przeszkoliliśmy około 900 funkcjonariuszy Warszawskiej Straży Pożarnej z ratownictwa medycznego. Bierzemy czynny udział w przygotowaniach strażaków do egzaminu recertyfikacji uprawnień z zakresu pierwszej pomocy medycznej. Współpracujemy z Akademią Medyczną zapoznając studentów z zasadami działania Grupy Ratownictwa Medycznego i procedurami ratunkowymi obowiązującymi w PSP.

Bierzemy udział w ćwiczeniach Mazowieckiej Brygady Odwodowej w takich miejscach jak warszawskie Metro, Rafineria Płock, Lotnisko Okęcie, Rol-Mlecz w Radomiu oraz innych ważnych obiektach i większych miastach województwa mazowieckiego.

Centrala lata 60-te.jpg JRG-8 Cysterna lata 80-te.jpg JRG-8 Promocja kursu lata 80-te 02.jpg

JRG-8 Promocja kursu lata 80-te 04.jpg JRG-8 Promocja kursu lata 80-te 05.jpg JRG-8 Promocja kursu lata 80-te 06.jpg

JRG-8 Promocja kursu lata 80-te07.jpg JRG-8 Uroczystosci na placu wewnetrznym lata 70-te.jpg JRG-8 garaz1958r.jpg

JRG-8 lata 80-te.jpg JRG-8 swietlica lata 60-te.jpg JRG-8 wspinalnia.jpg

Pierwsza Lohra sprowadzona z Francji w 1992r.jpg

Dowództwo JRG

Dowódca JRG

mł. bryg. mgr Piotr Antonowicz

Zastępca Dowódcy JRG

zdjęcie zastępcy dowódcy JRG

.

 

Obsada zmianowa

Zmiana 1

Zmiana 2

Zmiana 3

 

Zmiana 1

 

 

 

 

 

 

 

 
 

Zmiana 2

 

 

 

 

 

 
 
 

Zmiana 3

 

 

 

 

SRM

Specjalistyczna Sekcja Ratownictwa Medycznego "WARSZAWA MEDYK"

Sprzęt

Wyposażenie techniczne Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej nr 8

GBA-Rt 2.9/16/340 MAN

 
- Silnik: wysokoprężny, 6871,00 poj. ccm3,
- Moc silnika: 213KM
- Napęd terenowy 4x4
- Załoga: 6-osobowa
- Zbiornik wody o pojemności 2930l
- Zbiornik środka pianotwórczego 340l
- Pojemność zbiornika CAFS 100l
- Rok produkcji: 2020

 


GBA 2/16/2,5-Pr 750 Renault Midlum 300.15

- Silnik: wysokoprężny, 7146 poj. ccm3,
- Moc: 217 kW / 295 KM
- Napęd szosowy 4x2
- Załoga: 6-osobowa
- Zbiornik na wodę: 2000 litrów
- Zbiornik na środek pianotwórczy: 200 litrów
- Zbiornik na proszek gaśniczy: 750 kilogramów
- Rok produkcji: 2012

 


GCBA 5/32/2,5 MAN 18.284LC

- Silnik: wysokoprężny, 6871 poj. ccm3,
- Moc: 206 kW / 280 KM
- Napęd szosowy 4x2
- Załoga: 6-osobowa
- Zbiornik na wodę: 5000 litrów
- Zbiornik na środek pianotwórczy: 500 litrów
- Rok produkcji: 2001

 


GCBA 10+4/54 Renault Kerax

- Silnik: wysokoprężny, 11116poj. ccm3,
- Moc: 303 kW / 411 KM
- Napęd szosowy 8x4
- Załoga: 2-osobowa
- Zbiornik na wodę: 10000 litrów
- Zbiornik na środek pianotwórczy: 4000 litrów
- Istnieje możliwość podczepienia działka wodno-pianowego o wydajności 4800l/
- Rok produkcji: 2004

 



SCD 37 Iveco Magirus

- Silnik: wysokoprężny, 7658 poj. ccm3,
- Moc: 197 kW/ 267 KM,
- Załoga: 3-osobowa
- Wysokość podnoszenia: 37m
- Tylna oś skrętna
- Kąt obrotu n x 360°
- Rok produkcji: 2000



SRMed A2-Volvo

- Silnik: wysokoprężny, 7146 poj. ccm3,
- Moc: 181 kW/ 246 KM,
- Załoga: 2-osobowa
-Wyposażenie: sprzęt medyczny, butle z tlenem, 4 łóżka dla poszkodowanych, fotel do pobierania krwi, lodówka, umywalka, lampa bakteriobójcza, maszt oświetleniowy, rozkładana markiza, dopinany namiot
- Rok produkcji: 2011



SLRmed A1- Ford Transit

- Silnik: wysokoprężny, 2402 poj. ccm3,
- Moc: 103 kW/ 140 KM,
- Załoga: 3-osobowa
- Wyposażenie: torby medyczne PSP R1 i PSP R2, nosze typu deska, nosze próżniowe, nosze podbierakowe, kamizelki typu KED, butle z powietrzem o pojemności 6l, namiot dla poszkodowanych, lampa oświetleniowa typu MOON,
- Istnieje możliwość podczepienia przyczepki, na wyposażeniu której znajdują się: namiot pneumatyczny z wyposażeniem, nagrzewnica, agregat prądotwórczy
- Rok produkcji: 2007



Renault Kerax 430.19 SCKw

- Silnik: wysokoprężny 10837 poj. ccm3,
- Moc: 323 kW
- Dopuszczalna ładowność 8000 kg
- Napęd szosowy 4x4
- Załoga: 2-osobowa
- Rok produkcji: 2011



SLKw - Ford Transit

- Silnik: wysokoprężny, 2198 poj. ccm3,
- Moc: 63 kW
- Dopuszczalna ładowność 1150 kg
- Napęd szosowy 4x2
- Załoga: 3-osobowa
- Rok produkcji: 2010



SLRR Fiat Freemont

- Silnik: benzynowy, poj. 2360 cm3
- Moc: 125 kW / 170 KM
- Napęd: 4x2
- Załoga: 7-osobowa
- Rok produkcji: 2013



SLRR ISUZU D-max

- Silnik: 1,9 Ddi
- Moc: 120 kW
- Napęd terenowy 4x2
- Załoga: 5-osobowa
- Rok produkcji: 2018



SLRM Ford Transit Custom


- Silnik: wysokoprężny, 1995 poj. ccm3,
- Moc: 125 kW,
- Załoga: 9-osobowa
- Wyposażenie: torby medyczne PSP R1 i PSP R2,
- Rok produkcji: 2018



Autobus 12+1 Ford

- Silnik: wysokoprężny, 2402 poj. cm3,
- Moc: 101 kW
- Napęd szosowy 4x2
- Załoga: 12+1
- Rok produkcji: 2005



Autobus 39+1 (Solbus ST10)

- Silnik: wysokoprężny, 6692,00 poj. cm3,
- Moc: 215,10 kW
- Napęd szosowy 4x2
- Załoga: 39+1
- Rok produkcji: 2008